Wegens COVID-19 nemen wij maatregelen die impact hebben op onze dienstverlening. Klik hier voor alle informatie.

Hoe onderhoud je een Wacker-benzinetrilplaat?

Geschreven door Ronald 06-04-2017 0 Reacties Alles over trilplaten,

Zoals elke machine heeft ook een Wacker-trilplaat onderhoud nodig. Ben je in het bezit van een benzinetrilplaat van Wacker, ben je van plan een aan te schaffen of krijg je een onderhoudsverzoek, dan is het handig om te weten waar je naar moet kijken om de trilplaat in optimale staat te behouden. Lees dan dit artikel, want wij leggen je stap voor stap uit wat je moet doen om periodiek onderhoud uit voeren. Dit verkleint namelijk de kans op stilstand, dure reparaties achteraf en verlengt de levensduur van je trilplaat. Hierdoor werk je vele malen efficiënter en bespaar je tijd, frustratie en geld.

 

Wacker Neuson trilplaat onderhouden

Periodiek onderhoud van je Wacker-trilplaat

Je benzinetrilplaat onderhouden is een klus die je op zich prima zelf kunt doen. Als je maar weet welke delen je geregeld moet nalopen. Bekijk hieronder het schema om te zien hoe vaak gevoelige punten dienen te worden gecontroleerd.

 

 

Iedere dag voor je begint

Na de eerste 20 uur

Elke 2 weken of na elke 50 uur

Maandelijks of na elke 100 uur

Jaarlijks of na elke 300 uur

Buitenkant controleren        
Aandrijfriem controleren en spannen      
Schokdempers controleren op gebreken        
Schokdempers vervangen        
Trilunitolie verversen        
Benzinepeil controleren        
Motoroliepeil controleren        
Brandstofleidingen controleren        
Luchtfilter controleren, indien nodig vervangen        
Luchtfilterelementen reinigen        
Motorolie verversen      
Koelvinnen van de motor reinigen        
Bezinkseltank en brandstoffilter reinigen        
Bougie controleren en schoonmaken        
Klepspeling controleren en afstellen        

 

De bougie van je Wacker-trilplaat controleren

  1. Draai de bougie los en inspecteer deze zorgvuldig
  2. Vervang de bougie als de porseleinen isolator is beschadigd
  3. Reinig de elektroden van de bougie met behulp van een staalborstel
  4. Stel de elektrodenafstand af (a)
  5. Draai de bougie weer stevig vast

    NB: Een losse bougie kan zeer heet worden en zal resulteren in ernstige motorschade!

 

Het reinigen van het luchtfilter en filterhuis

De motor van je Wacker-trilplaat is uitgerust met een twee-elementenluchtreiniger. Onder normale bedrijfsomstandigheden hoeven deze elementen slechts eenmaal per week te worden schoongemaakt. Onder zware, droge en/of stoffige condities zullen deze echter dagelijks moeten worden gereinigd. Vervang een onderdeel als het is verzadigd met vuil dat niet meer kan worden verwijderd.

 

Waarschuwing! Gebruik NOOIT benzine of andere licht ontvlambare reinigingsmiddelen om het filter schoon te maken! Dit kan namelijk resulteren in brand of zelfs een explosie. Start de motor bovendien NOOIT zonder luchtfilter! Hierdoor zal ernstige motorschade ontstaan.

 

  1. Verwijder de beschermkap van het luchtfilter (a). Verwijder het luchtfilterelement door dit recht omhoog te tillen. Controleer beide elementen op gaten of scheuren. Vervang beschadigde onderdelen
  2. Was het schuimrubberen element (b) in een oplossing van een mild reinigingsmiddel en warm water. Spoel het element grondig in schoon water. Laat het vervolgens grondig drogen
  3. Klop het papieren filterelement (c) voorzichtig uit om zand te verwijderen, of blaas het van binnenuit schoon met een compressor. Indien het papieren filterelement ernstig verontreinigd is, vervang het dan door een nieuw exemplaar

 

Het verversen van de motorolie van je Wacker-benzinetrilplaat

  1. Tap de motorolie af wanneer deze nog warm is
  2. Verwijder de oliestop (a)
  3. Laat de olie uit het motorblok lopen
  4. Plaats de oliestop weer terug
  5. Vul het carter met olie (10W40) door de olievulopening (b), tot de bovenste markering op de peilstok (c).
  6. Draai de peilstok weer vast

 

Het afstellen van het toerental van je Wacker-trilplaat

Loopt het toerental van de benzinemotor van je Wacker-trilplaat niet meer naar behoren? Dan kun je dit heel eenvoudig zelf oplossen. Lees hieronder het stappenplan dat je moet volgen.

 

  1. Plaats de trilplaat tijdens het wijzigen van het toerental op een rubberen mat. Zo wordt voorkomen dat de trilplaat van plaats wisselt
  2. Start de motor en laat deze een minuut op temperatuur komen
  3. Draai de gasklepaanslagschroef (a) rechtsom om het toerental te verhogen. Draai de schroef naar links om het toerental te verlagen. Zorg ervoor dat de gashendel de aanslagschroef raakt voordat je het toerental meet!

    NB: De trilplaat op een hoger toerental laten draaien dan in de gebruiksaanwijzing wordt aanbevolen (meestal 3600 tpm), kan resulteren in schade aan zowel de trilplaat als de motor!

 

Het schoonmaken van de brandstofzeef

  1. Om water en vuil te verwijderen, draai het benzinekraantje dicht en verwijder de brandstofzeef
  2. Controleer de brandstofzeef op (a) op water en zand
  3. Na het verwijderen van water en vuil, was de brandstofbeker met een niet-brandbaar oplosmiddel
  4. Zet alles weer zorgvuldig terug om lekkage te voorkomen

 

Het verstellen van de V-snaar van je Wacker-trilplaat

Als je net een nieuwe Wacker-benzinetrilplaat hebt aangeschaft of een nieuwe aandrijfriem hebt gemonteerd, dien je de spanning van de V-snaar te controleren als deze twintig uur in bedrijf is geweest. Vervolgens dien je de spanning iedere vijftig uur te controleren en eventueel aan te spannen. Om de aandrijfriem te stellen, volg het onderstaande stappenplan:

  1. Draai de twee bouten (a) in de beschermkap van de aandrijfriem los, verwijder de beschermkap en leg deze aan de kant
  2. Draai de vier moeren (b) die de motor aan de plaat bevestigen en de bout (c) die de achterkant van de riembeschermkap aan de plaat vastmaakt los
  3. Schuif de motor naar achteren (richting de hendel) om de V-snaar op te spannen, en voorwaarts om de riemspanning te verlagen
  4. Stel de V-snaar zo bij, dat er 10 tot 13 mm speling (d) overblijft als je in het midden tussen de twee riemschijven op de aandrijfriem duwt
  5. Zorg ervoor dat de koppelingsriemschijf (f) en de riemschijf aan de trilunit (e) in een rechte lijn staan. Plaats een liniaal tegen de trilunit-riemschijf (e) en verplaats de motor zo, dat de twee riemschijven parallel zitten.
  6. Draai alle moeren en bouten met een momentsleutel op stand 20.5 Nm aan als je de machine weer in elkaar zet

 

Het smeren van de trilunit van je Wacker-trilplaat

De lagers in het trilmechanisme worden continu gesmeerd en draaien op een zeer hoge snelheid. Het is uiterst belangrijk om de olie van het trilmechanisme op het juiste peil te houden en deze regelmatig te verversen. Controleer het oliepeil dan ook na iedere vijtig bedrijfsuren. Om het oliepeil te controleren, plaats de trilplaat op een vlakke verhoging. Verwijder de oliestop (a) met sluitring (b). Het oliepeil moet tot op het draad van de oliestop komen. Vul indien nodig olie (10W40) bij.

 

De olie van de het trilmechanisme moet na iedere 300 bedrijfsuren worden vervangen. Verwijder hiervoor de oliestop (a) en houd de trilplaat schuin tot het olie uit de behuizing loopt.

 

NB: Vul nooit te veel olie (10W40) bij! Een teveel aan olie kan de werking van de machine verminderen en schade veroorzaken aan de aandrijfriem!

 

Het schoonmaken van je Wacker-Trilplaat

Maak je trilplaat na gebruik schoon om vuil, stenen en modder onder de motorunit te verwijderen. Indien de trilplaat wordt gebuikt in een stoffige omgeving, controleer de koelvinnen op de cilinder op zware vervuiling. Houd de cilinderkoelvinnen schoon om oververhitting te voorkomen.

 

Conclusie

Zo, nu weet jij direct waar je aan toe bent als je een Wacker-trilplaat wilt onderhouden. En zoals je al hebt gezien, valt het reuze mee. Je kunt (bijna) alles zelf doen. Kom je er echt niet uit? Neem dan gerust contact met ons op!

Heb je een vraag over een product? Neem dan contact met ons op via onze chat, ons contactformulier of bel 088 - 13 43 600